photo nav-deel1.png photo nav-deel2.png photo nav-deel3.png photo nav-deel4.png photo nav-deel5.png photo nav-deel6.png photo nav-deel7.png photo nav-deel8.png photo nav-deel9.png photo nav-deel10.png photo nav-deel11-neew.png

18 April 2012

BOTM #8: Austra

BOTM: Oftewel "Band Of The Month" is een maandelijkse column waarin ik verschillende bands en artiesten aan je voorstel. Ik laat je kennis maken met het verhaal achter de band, wat ze tot nu toe bereikt hebben en natuurlijk een paar video's zodat je een impressie krijgt. Deze maand in BOTM: Austra!



We slaan deze maand even een andere weg in dan anders. De Canadese indie electronic band Austra is gevormd in 2009 door zangeres en keyboard spelende Katie Stelmanis, Maya Postepski (drums) en bassist Dorian Wolf. Daarvoor traden ze een aantal keer op onder de naam Private Life, maar omdat een andere band al zo heette veranderden ze het in Austra. Dit is Katie's tweede naam én in de Latijnse Mythologie is Austra de God van het Licht. Daarnaast bevat de band nog 2 achtergrondzangeressen, Sari en Romy, die met elke tour mee gaan.



Op 17 mei 2011 komt hun debuutalbum "Feel it Break" uit. Deze wordt later dat jaar, in december, nog een keer uitgebracht met een bonus cd. Hierop staan een aantal covers, remixes en nooit-gedraaide-nummers. Op 6 juli 2011 was het album genomineerd voor een Polaris Music Prize, maar verloor van Arcade Fires' The Suburbs. Wél wordt het album door meerdere kranten en bladen aangeprezen.



Omdat de band pas vrij kort bestaat is er inhoudelijk weinig informatie over te vinden. Jammer, maar ook wel logisch natuurlijk ;-) Ik heb Lose It nu ong. een halfjaar geleden voor het eerst gehoord op Pinguinradio en ik blijf dat tot op de dag van vandaag een fantastisch nummer vinden! Het album heb ik iets later ontdekt maar die blijft op m'n iPod voorlopig nog wel even staan.



Ik hou van heel veel stijlen muziek en ik dacht altijd niet zo van de elektronische kant te houden maar Austra bewijst voor mij het tegendeel. De muziek is spannend, mysterieus, relaxt en ook een beetje kunstzinnig. Kijkend naar de clips komen de vraagtekens naar boven. Wat is daar het verhaal achter? Het is absoluut geen doorsnee band die je elke dag kan draaien. Nee, Austra is apart en ik hou daar wel van.



Ik wilde jullie voor deze maand verrassen met muziek uit een iets andere hoek dan dat je van me gewend bent. Wat vind je ervan? Vind je het niks, kun je het aanhoren of vind je het helemaal te gek?!

Volgende maand weer een gloednieuwe BOTM! Heb je zelf nog suggesties of pas geleden een nieuwe band ontdekt die volgens jou dé "Band Of The Month May" moet worden? Let me know! ;-)

Austra by Lisa Greuter on Grooveshark

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...