photo nav-deel1.png photo nav-deel2.png photo nav-deel3.png photo nav-deel4.png photo nav-deel5.png photo nav-deel6.png photo nav-deel7.png photo nav-deel8.png photo nav-deel9.png photo nav-deel10.png photo nav-deel11-neew.png

14 September 2011

BOTM #1: Fitz & the Tantrums

BOTM: Oftewel "Band Of The Month" is een nieuwe maandelijkse column waarin ik verschillende bands en artiesten aan je voorstel. Ik laat je kennis maken met de geschiedenis en het ontstaan van de band, de cd's die ze hebben uitgebracht en natuurlijk een paar video's zodat je een impressie krijgt. Deze maand in BOTM: Fitz & the Tantrums!



Waarom Fitz & the Tantrums? Nou, het zit zo. Tijdens mijn vakantiewerk bij Ikea hoorde ik elke dag dezelfde muziek via Ikea radio. Waaronder L.O.V. van Fitz & the Tantrums. Ik werd zo blij van dat nummer, en ik kon het niet uitstaan dat ik niet wist wie het was! Op een klein papiertje wat steekwoorden opgeschreven en thuis direct gaan zoeken via Youtube en Google. Tevergeefs, ik kwam op niks uit. Tot mijn buurvrouw/naamgenoot van de overkant me hielp met het zoeken naar de artiest. En wat bleek, ze had het binnen een paar minuten gevonden. Echt ongelofelijk! Ben het nummer L.O.V. grijs gaan draaien en moest de cd in huis hebben en hun andere nummers bewonderen.



Maar eerst wat informatie over de band. Fitz & the Tantrums is een Amerikaanse soulgroep uit Los Angeles, opgericht in 2008. De band, bestaande uit oprichter en tevens zanger van de band Michael Fitzpatrick (hé, daar komt dus "Fitz" vandaan!) Noelle Scaggs (zang en tamboerijn), James King (saxofoon en fluit), Joseph Karnes (bass), Jeremy Ruzumna (keyboard) en John Wicks (drums). Een grote band dus! En dat is in de muziek goed te horen. Uit elke hoek komt een ander instrument vandaan.



Op een doordeweekse avond schreef Michael Fitzpatrick het nummer "Breakin' the Chains of Love". Hij wilde er iets mee doen en belde zijn oude studievriend James King op. Hij stelde Michael voor aan Noelle en John en John belde zijn kennis Jeremy op. De groep werd binnen no time gevormd. Er was meteen een klik. "It was literally like five phone calls, one rehearsal, and we could have played a show that night."



Eén week later traden ze al op in verschillende nachtclubs en in 2009 brachten ze hun EP "Songs for a Breakup" uit en tourden o.a. met Hepcat, Flogging Molly, K'naan en Maroon 5. Weer een jaar later, 24 augustus 2010 brachten zij hun debuutalbum; "Pickin' Up The Pieces" uit. Het is dus echt in een rap tempo gegaan allemaal. Ze waren continu op pad, belandden in talkshows en brachten het nummer: "News 4 U" uit voor de promo van het zevende seizoen van Desperate Housewives.

De stijl van de band wordt door Michael beschreven als Indie Soul. Het oude Motown en Stax geluid wordt vaak herkend en geroepen door platenbazen maar ligt volgens Fitzpatrick niet volledig in hun muziek. Ook heeft hij een duidelijk punt als het aankomt op gitaren. "Je hoort het al genoeg en ik word er gek van!" zegt hij in verschillende interviews. Michael wil een zo groot mogelijk geluid opzetten zonder dat er ook maar één gitaar aan te pas komt.

Dan nu de cd, na een paar keer geluisterd te hebben wist ik zeker dat ik hier een blog over moest schrijven. Het is anders dan anders, het is vernieuwend! Dat heerlijke retro geluid wat je hoort in L.O.V. is goed terug te horen op de rest van het album. Vooral "Winds Of Change" is één van mijn favorieten.




Ook lijkt Fitz & the Tantrums langzamerhand Nederland te veroveren. Zo is DJ Gerard Ekdom helemaal weg van de band en stonden ze afgelopen zomer op Lowlands.

Volgende maand weer een nieuwe BOTM! Wie dat is/zijn moet je nog even afwachten ;)


Liefs Lisa

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...