photo nav-deel1.png photo nav-deel2.png photo nav-deel3.png photo nav-deel4.png photo nav-deel5.png photo nav-deel6.png photo nav-deel7.png photo nav-deel8.png photo nav-deel9.png photo nav-deel10.png photo nav-deel11-neew.png
Showing posts with label Pinguinradio. Show all posts
Showing posts with label Pinguinradio. Show all posts

21 November 2012

BOTM #15: Dog Is Dead

BOTM: Oftewel "Band Of The Month" is een maandelijkse column waarin ik verschillende bands en artiesten aan je voorstel. Ik laat je kennis maken met het verhaal achter de band, wat ze tot nu toe bereikt hebben en natuurlijk een paar video's zodat je een impressie krijgt. Deze maand in BOTM: Dog Is Dead!



Tijd voor weer een nieuwe BOTM! Met de nadruk op 'nieuw' want dat zijn deze jongens van de indie pop band Dog Is Dead. Ze komen uit West Bridgford, Nottingham (UK) en beschrijven hun muziek als "harmonieuze en dansbare indie met een vleugje jazz". De band bestaat uit Robert Milton (zang, gitaar, bas), Rob 'Paul Roberts' White (zang en gitaar), Joss Van Wilder (zang, keyboards, gitaar), Lawrence 'Trev' Cole (zang, bas, gitaar en saxofoon) en Daniel Harvey (drums). Een muzikale vijfkoppige formatie die elkaar al vroeg leerden kennen, namelijk op school. Op hun 13e hadden ze al een bandje gevormd met de naam Oh, Henry! naar de Oh, Henry chocoladereep. Maar uiteindelijk besloten ze verder te gaan onder de naam Dog Is Dead, wat in eerste instantie ontstaan is als een grap. Om toch een verklaring voor de naam te geven zegt de band te zijn geïnspireerd door Shakespeare's Richard de Derde. Rond 2008 trad de band geregeld op in hun woonplaats Nottingham.



In 2009 tourde de band met One Night Only en Cajun Dance Party en bracht in april dat jaar hun eerste EP uit, onder hun eigen label Your Childhood Records. Daarnaast performden ze dat jaar op twee festivals in Engeland. In 2010 verzorgden ze het voorprogramma van de Amerikaanse rockband OK Go en stonden in de zomer van dat jaar op het bekende Glastonbury festival. Dat jaar kwam ook hun eerste single Glockenspiel Song uit, vervolgd door Young. Beide singles zijn best vaak gedraaid op de Britse radio.





In 2011 kregen de heren een nieuw management en tekenden bij platenlabel Atlantic Records. Daarnaast werd in maart hun single gebruikt voor de populaire Britse tienerserie Skins. Na de eerste twee singles kwam er vrij snel nieuw werk van Dog Is Dead. River Jordan en Hands Down waren de volgende twee die uitkwamen. Ook dit jaar waren ze weer continu op tournee en mochten zichzelf support acts noemen van bands als Bombay Bicycle Club, Viva Brother en Morning Parade. Ook stonden er een hoop festivals op hun lijstje waardoor ze steeds meer naamsbekendheid kregen.



Dit jaar stond volledig in het teken van hun debuutalbum All Our Favourite Stories die in oktober uitkwam. Deze 16 tracks tellende cd bevat naast hun singles nog veel meer vrolijke, maar ook mysterieuze en vooral dansbare nummers. Er is een grote UK tour voor dit jaar en volgend jaar aangekondigd, dus hopelijk gaan de mannen het helemaal maken. Ik ken ze en omschrijf ze als één van de leukste voorprogramma's die ik ooit gezien heb. Weet je het nog? Dat concert in de kleine zaal van de Melkweg op 29 maart, dit jaar? Vast niet.. daarom kun je hier het hele verslag teruglezen. Ze waren die avond de support act van Morning Parade (ook een gave band die ik dit jaar ontdekt heb). Mijn zusje en ik stonden die avond zo te genieten van al dat moois wat voorbij kwam. Om heel eerlijk te zijn had ik verwacht nooit meer iets te horen van de 'dooie hondjes'. Zo gaat het toch meestal met voorprogramma's. Maar toen ze dit najaar airplay kregen op Pinguinradio dacht ik: "Hé, misschien dacht ik dat toch verkeerd!" En dan dat geweldige album, waar ze me echt mee omver blazen. Ja, ik ben fan! Hopelijk maken ze in hun tourschema een plekje vrij om Amsterdam een bezoekje te geven. Zo ja, dan sta ik vooraan!



Dat was het weer voor nu! Kende je deze nieuwe band nog niet, check dan zeker even hun cd op Spotify. Wie weet nomineer ik 'm wel als Best Album of 2012. Maar, zover zijn we nog niet ;-) Nog een fijne week en tot snel!

Liefs Lisa

Image source 1 / 2

15 February 2012

BOTM #6: First Aid Kit

BOTM: Oftewel "Band Of The Month" is een maandelijkse column waarin ik verschillende bands en artiesten aan je voorstel. Ik laat je kennis maken met het verhaal achter de band, wat ze tot nu toe bereikt hebben en natuurlijk een paar video's zodat je een impressie krijgt. Deze maand in BOTM: First Aid Kit!



We blijven nog even in de folk scene want de Zweedse zusjes Johanna (21) en Klara (18) geboren in Söderberg zijn deze maand "Band Of The Month"! In 2007 beginnen ze met het schrijven van hun eigen liedjes. Maar hun grote doorbraak komt in 2008 wanneer ze Tiger Mountain Peasant Song van de Fleet Foxes (akoestisch) op Youtube zetten. De video is inmiddels al ruim 2,8 miljoen keer bekeken and a new band was born! First Aid Kit (EHBO-kit is de Nederlandse vertaling) brengt in april 2008 hun eerste EP uit "Drunken Trees" en wordt veelvuldig gedraaid op de Zweedse radio. Platenlabel Rabid Records lanceert het schijfje maar wordt een jaar later overgenomen door Wichita Records die er 4 nummers aan toevoegt.



2 jaar later (25 januari 2010) verschijnt hun debuutalbum: "The Big Black & The Blue". Hierbij komt een lange intensieve tour kijken. Ze treden onder meer op in Groot-Brittannië, Noord-Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en delen van Europa. Als klap op de vuurpijl staan ze die zomer op het Primavera Festival in Barcelona. Een paar maanden later zijn de meiden in Nashville, Tennessee en worden gevraagd door niemand minder dan Jack White voor het opnemen van een single voor zijn Third Man Records reeks. In februari 2011 slaan First Aid Kit en indie rock band Bright Eyes de handen ineen en werken aan een nieuwe plaat die nog uitgebracht moet worden, maar zal worden geproduceerd door Mike Mogis.



Afgelopen maand (vrijdag 20 januari 2012) kwam hun tweede studio album: "The Lion's Roar" met de gelijknamige single uit. De bijzondere clip van dit nummer werd vaak gedraaid op MTV waardoor ik deze band heb leren kennen. Sinds een paar weken is ook hun tweede single Emmylou uit en komt regelmatig voorbij op Pinguinradio.



Je ziet het, ik ben er doorheen met m'n informatie! Jammer dat er weinig over deze band te vinden is. Nadat ik hopeloos verliefd werd op Alela Diane en haar prachtige folklorische stem ontdekte ik deze 2 meiden die bewijzen dat net zo goed te kunnen. Ik heb The Lion's Roar ontzettend veel gedraaid en was benieuwd naar het nieuwe album. Daar werd ik ook erg blij van kan ik je vertellen! Dat deze meiden nog maar zo jong zijn vind ik echt heel bijzonder. Hun tweestemmigheid en mooie dromerige liedjes brengen je heel even, heel ver weg van de bewoonde wereld.



Ik hoop dat het de meiden echt gaat lukken om nationaal en internationaal door te breken. Dat ze hier vaak op de Nederlandse radio en tv te zien/horen zijn is in ieder geval al een goed teken. Ik heb niks kunnen vinden over een optreden hier in het verleden of binnenkort. Hopelijk maken ze, ondanks hun drukke tourschema's, toch nog een plekje vrij om in Nederland te spelen. Ik ben er dan zeker bij!



Een vrij korte, maar wel sterke "Band Of The Month" deze maand. Heb je zelf nog suggesties of leuke, nieuwe (oude mag ook) bands of artiesten die volgens jou écht de "Band Of The Month" moeten worden, moet je me maar even privé een mailtje sturen. Ik hoor graag jullie tips! :)

Dit was het voor nu, tot snel weer ziens.. Of beter gezegd: "Vi ses snart"!

First Aid Kit by Lisa Greuter on Grooveshark
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...