photo nav-deel1.png photo nav-deel2.png photo nav-deel3.png photo nav-deel4.png photo nav-deel5.png photo nav-deel6.png photo nav-deel7.png photo nav-deel8.png photo nav-deel9.png photo nav-deel10.png photo nav-deel11-neew.png
Showing posts with label Frankrijk. Show all posts
Showing posts with label Frankrijk. Show all posts

17 October 2012

BOTM #14: Beirut

BOTM: Oftewel "Band Of The Month" is een maandelijkse column waarin ik verschillende bands en artiesten aan je voorstel. Ik laat je kennis maken met het verhaal achter de band, wat ze tot nu toe bereikt hebben en natuurlijk een paar video's zodat je een impressie krijgt. Deze maand in BOTM: Beirut!



Deze maand in BOTM laat ik je kennis maken met de Amerikaanse indie folk band Beirut. Niet zo heel bekend in ons kleine kikkerlandje en daar mag, wat mij betreft, verandering in komen! Beirut komt voort uit een soloproject van Zachary 'Zach' Condon (1986). Deze rasmuzikant groeide op in de staat Virginia en is van jongs af aan al met muziek bezig. Zo speelde hij trompet in een jazzband en werkte hij bij een bioscoop waar internationale arthouse films gedraaid werden. Daar is zijn voorliefde voor balkanmuziek ontstaan. School vond hij daarentegen minder interessant en stopte ermee toen hij 17 jaar was. Samen met zijn oudere broer Ryan liet hij Amerika achter zich en vertrok naar Europa. Hier heeft hij zijn muzikale interesse nog verder uitgebreid en onder andere nieuwe muziek geschreven. Eenmaal terug in Amerika besloot hij toch weer te gaan studeren. Geen muziek, wat je misschien zou verwachten, maar Portugees en Fotografie. Dit deed hij op de University of New Mexico. In zijn vrije tijd was hij bezig al zijn geschreven nummers uit te brengen op cd. Samen met twee kennissen die uiteindelijk in de band zijn opgenomen. In 2006 was het eerste album Gulag Orkestar, waar duidelijk de Oost-Europese zigeunermuziek terug te horen is, een feit.



De eerste videoclip van Beirut staat hierboven en heet Elephant Gun. Dit nummer staat op de gelijknamige EP die in 2007 verscheen. Daarnaast zijn er dat jaar nog twee EP's uitgebracht (Lon Gisland en Pompeii). Het tweede album genaamd The Flying Club Cup kwam uit in oktober 2007. Dit album is opgenomen in de studio van Arcade Fire in Quebec en heeft een Frans tintje. Condon heeft, in de tijd dat hij in Frankrijk verbleef, zich laten inspireren door de Franse muziek en draagt een ode op aan zangers als Jacques Brel, Serge Gainsbourg en Yves Montand. Daarnaast is hij zich gaan verdiepen in de Franse film en cultuur. Zodoende is dit bijzondere album ontstaan.



In 2008 werd er even een pauze ingelast toen bleek dat Condon overspannen raakte. Dit na de tal van concerten die ze tijdens hun tour door Europa en Amerika hebben gegeven. In 2009 stonden ze echter weer op de bühne mét een nieuwe plaat March of the Zapotec/Holland. Een dubbele EP met op het eerste album Mexicaanse folk muziek en, misschien wat verrassend, op het tweede album voornamelijk electronic. In dat jaar was de band voor het eerst op nationale tv te zien in het programma waar elke band met liefde optreedt: Late Show with David Letterman, waar ze A Sunday Smile speelden.



In juni 2011 kondigden de heren (en dame) van Beirut hun derde studioalbum The Rip Tide aan. Deze is in de winter van het jaar daarvoor opgenomen in een studio in New York. Dit is het eerste album wat onder Condon's eigen platenlabel Pompeii Records is uitgebracht. In augustus lag 'ie dan in de schappen en was de eerste single East Harlem inmiddels ook uit. De band heeft op dit album heel wat lovende kritieken gekregen. De invloeden uit Mexico, Frankrijk en de Balkanlanden is wat meer naar de achtergrond getrokken en er is wat meer pop aan de muziek toegevoegd. Volgens critici heeft Beirut nu echt een eigen stijl die onmiddellijk te herkennen valt.



Beirut treedt anno 2012 best vaak op, maar helaas staat Nederland nog niet op de planning. Jammer! Wie weet volgend jaar.. Ik hoop in ieder geval dat je geïnspireerd bent geraakt door deze bijzondere muziek. Ik ken het nu een halfjaar ongeveer, maar nu ik ook eerdere albums heb beluisterd valt me keer op keer op wat een prachtige muziek het eigenlijk is. Zoek het nummer Cliquot maar eens op. Elke keer als ik dat nummer hoor lopen de rillingen over m'n rug en gaan mijn haren rechtovereind staan (en dat bedoel ik in positieve zin!) Zach Condon zou je eigenlijk de Amerikaanse Kyteman kunnen noemen, als je ziet wat hij allemaal kan en wat voor muziekinstrumenten hij bespeelt. Ja, ik ben best onder de indruk. Ik ben blij dat ik op Lowlands in ieder geval één iemand heb gesproken die Beirut kende en het ook erg goed vindt. Maar was jij al bekend met deze band en hun muziek? Anyway, ik hoop dat je het leuk vond om te lezen en mocht je nog ideeën hebben voor nieuwe BOTM's, let me know! ;-)

Liefs Lisa


Image source 1 / 2

21 July 2012

Au revoir!



Daaaagg Nederland, Hello France!
See you in August!

xo. Lisa

23 May 2012

Maisons du Monde catalogue 2012

Mijn favoriete woonwinkel Maisons du Monde heeft weer een gloednieuwe catalogus voor dit jaar uitgebracht. Als ik in Frankrijk in de zomer op vakantie was zorgde ik er altijd voor dat ik er eentje meenam omdat Maisons du Monde natuurlijk niet in Nederland zit. Maar omdat ze bij het hoofdkantoor ook wel doorhebben dat de pijlen tegenwoordig meer gericht zijn op online dan print besloten ze ook een webversie van de catalogus te maken. En dat is voor de online bezoekers onder ons natuurlijk best fijn. Het eindresultaat? Ruim 440 pagina's vol met inspirerende woonstijlen, alle meubels, verlichting en natuurlijk accessoires uit de collectie. Ik hoop dat ik in de toekomst bij welk bedrijf dan ook, ook zo'n online catalogus mag maken, want wauw.. wat vind ik dat mooi gemaakt en wat lijkt me dat leuk om te doen! Ga maar vast beginnen met bladeren, want met zoveel pagina's aan wonen ben je voorlopig nog wel even bezig ;-)

12 July 2011

Maisons du Monde

Hi everyone!

6 jaar geleden, de zomer van 2005, bevond ik mij in de Ardeche a la Zuid Frankrijk! Ondanks dat het niet zo'n hele leuke vakantie was heb ik wel mijn droomwinkel ontdekt; Maisons du Monde. Een, op het eerste gezicht smal en klein winkeltje, maar als je verder loopt je een winkel met een grote assortiment tegenkomt. In de grote stad Montelimar (de stad van de nougat!) zat deze winkel. Ik kwam binnen en was opslag verliefd. Het servies en de glazen waren beschilderd met prachtig gekleurd glas en fijne afwerking. Het was dat ik nog niet op mezelf woonde en een inkomen had, anders had ik de hele winkel leeggekocht! Alles, ieder kleurtje was mijn smaak. Ik kon maar moeilijk afscheid nemen en vond het bezoek aan deze kleurrijke winkel één van de hoogtepunten van die vakantie!

Een paar jaar later, de zomer van 2009, was ik in het zonovergoten Nice a la Cote d'Azur! En wat denk je, bovenin een enorm winkelcentrum zat ook Maisons du Monde! :D Ik was helemaal gelukkig en ontdekte wat een mooie meubelcollectie Maisons du Monde heeft! Hoe bestaat het dat deze winkel NIET in Nederland zit? Ik snap het niet. Maar goed, ook dit keer heb ik me keurig weten in te houden wat inkopen betreft. Afgelopen jaar waren we weer in de Cote d'Azur, nu een stukje meer naar het westen, bij Saint Tropez in de buurt. En jawel, ook hier (in een vrij groot pand) zat mijn winkel! Nog steeds verkopen ze dat waanzinnige servies waar ik verliefd op ben. Daarnaast zijn de meubels onder te verdelen in iedere stijl die je maar kan bedenken! Kortom, als ik het geld ervoor had haalde ik zo Maisons du Monde naar Nederland. Maar ja, dat zal helaas niet gaan. Dan maar een treinkaartje naar Luik (België) of gewoon bestellen op de Nederlandse webshop (ja, die hebben ze dan weer wel ;)

Hieronder een paar foto's van de collectie van Maisons du Monde. Misschien word jij dan wel net zo verliefd als ik ;)


Liefs Lisa


Sfeerfoto's:








Foto van de winkel:




Collectie:






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...